Vigyázat, egyre több a csaló az eBay-en és az Aliexpressen – így ismerheted fel az átverést

A vásárlási szokások változásával a cyber-bűnözés is egyre nagyobb méreteket ölt.  Évekkel ezelőtt még a megtévesztő linkek vitték a prímet, de manapság már annyira kifinomultak az módszerek, hogy elsőre talán ki sem derül számunkra a csalás ténye. Mire figyeljünk, melyek ezek az ismert csaló oldalak,  hol és honnan ne vásároljunk – ezekre a kérdésekre kerestem a választ.

A sorozat első részében ismerkedjünk meg a nagy piactereken, az eBay-el és az Aliexpress-en  elkövetett leggyakoribb csalási kísérletekkel. Persze az itt elkövetett csalások csak időlegesek, mert mindkét portál pénzvisszafizetési garanciát kínál probléma esetén. Az eBay mögött ott áll a PayPal, az Aliexpress pedig sajátos feedback rendszer alapján oldja meg ezeket a problémákat.

Az összes csalási módszerben az a közös, hogy te úgy érzed: mocskos módon jól jártál. Olyan olcsón vásároltál drága terméket, hogy az már arcpirító. Túl szép hogy igaz legyen? Általában…

Mikor nem garantál az eBay?

Egy ismerősöm járt nagyon csúnyán. Egy pont neki tetsző műszaki cikket látott az eBay-en, majd mivel kérdései voltak, felvette az eladóval a kapcsolatot. Az egyébként olasz eladó nagy mértékű kedvezményt ajánlott neki, ha az eBay-en kívül állapodnak meg. Adott egy bankszámlát, ahová át kellett utalni néhány százezer forintnyi EUR előleget. Megbeszélték, hogy személyen veszi át a terméket,  és viszi a többi pénzt. Az előre megadott címen egy auókereskedés volt, persze ott senki sem tudott semmit se az eladóról se semmi másról. Az ügylet a piactéren kívül köttetett, persze nem PayPal-al, hiába a nyomozás, hiába minden, a pénz bukta.

Mi a tanulság? Bármennyi kedvezményt is ígér az eladó, nem üzletelünk a piactéren kívül, és végképp nem fizetünk Western Union, vagy más egyéb fizetési módokon, csak PayPallal. Igen, picit drágább, de a biztonság megéri.

Mire kell még figyelni az eBay-en?

Az eBay azért kedvez a csalóknak, mert van a licitálás intézménye, ami sokszor valóban olyan végső árakat tud produkálni, ami abszolút nem reális. Éppen ezért az ember hajlamos elhinni, hogy vannak eladók, termékek, amik valóban ennyibe kerülnek. Természetesen az eBay óriási erőket mozgosít a kíszűrésre, ezért is van az, hogy vannak termékek, amik néhány napon belül egyszerűen eltűnnek. Ha valami probléma merül fel, a portál ilyet tapasztal, azonnal törli az eladót, így garantálva a megbízhatóságot és a jó hírnevet. Ennek ellenére sokan próbálkoznak átverni mind a portál adminisztorait, mind a vevőket. Néhány tipp, hogy elkerüld a csapdát:

 Vásárolj megbízható eladótól!

Rutinosabb vásárlók  azonnal megnézik, hogy hány termék található az eladónál. Ha van vagy 50, már zárják is be az oldalt, ez biztos tuti eladó, pedig fontos az értékelés, köztük az, hogy ténylegesen hány valódi értékesítése volt az eladónak, és hogy milyen a vevői visszajelzés az oldaláról.

Minden termék adatlapján oldalt elérhető ez a kis ablak,

itt érdemes az eladó nevére kattintani, és megnézni az összes vevői visszajelzést. Amit itt láthatunk az az, hogy az eladónak 99,9 %-os pozitív értékelése van, és ezek az értékelések nem az utóbbi egy hónapban keletkeztek. Ha a pozitív visszajelzéseknél a számokra kattintunk, akkor azt is megnézhetjük, hogy nem melyik vevő hogyan minősítette a szolgáltatást. Amit itt a képen látsz, egy teljesen megbízható oldal, szívesen vásárolnék tőle.

Ne hidd el, ha valami aránytalanul olcsó!

Persze, lehet jól járni a licitekkel, de ha az eladóval baj van, és a termék is olcsó, akkor inkább állj tovább, nem éri meg a kockázatot.

Én elég gyakorlott vagyok a vásárlás terén, de én is belefutottam. Egy indiai eladó féláron kínálta  portékáit óriási választékban. Mondanom sem kell, hogy azonnal megvettem egy terméket és PayPal-al ki is fizettem. 

Az eladó harmadnapra eltűnt. A pénz elment,  szállításra nem került sor, kezdtem aggódni. Az eBay azt mondta hogy reklamáljak a PayPal-nél, a PayPal az eBay-re mutogatott. Írták, hogy mit hogyan csináljak, de nem működött, mert szerintem senki nem tudta, hogy pontosan mi történt. Ez így ment néhány hétig, míg végső elkeseredésemben írtam egy nagyon csalódott levelet a PayPal-nek.  amint elküldtem már csörgött is a telefonom – Írországból a PayPal-tól kerestek, és biztosítottak róla hogy egy nagyon furcsa helyzet részese lettem, sűrűn elnézést kértek, és azonnal visszakaptam a pénzem. Mint kiderült az eBay az eladót a szabályok megszegése miatt felfüggesztette. A pénzemet levonták, de az eladóhoz nem került, nem utalták neki tovább – bekerült egy köztes bugyorba, így a helyzet tisztázása viszonylag hosszú időt vett igénybe.

Mindez persze elkerülhető lett volna, ha nem vagyok ennyire hiszékeny.

Aliexpress

Elvileg az Aliexpress oldalán nem lehet hamisítványokat venni, pedig de. Na igen, csakhogy ez itt tilos, így az ezeket a termékeket árusító eladók vándorolnak. 1-2 nap alatt már egy másik boltban folytatják, és így tovább. Ez persze még nem jelenti azt hogy csalók, sokszor elküldik a terméket – na de hogy probléma esetén kinél kellene reklamálni –  hát ez már nehezebb kérdés. Ki tudja addigra már hanyadik boltban űzik a bizniszt.

A márkás termékekre különösen ügyelj. A nagyobb márkáknál az árak egy előre meghatározott tartományban mozognak. Ha sokkal kevesebb az ár,  hidd el az csak hamis termék lehet.

Erre a portálra is igaz, hogy aránytalanul olcsó cuccoknak ne dőlj be, mindig nézd az eladó értékelését. 90 % alatti értékelésű eladótól ne vásárolj!

Ha bajod van a termékekkel, nem azt kaptad, vagy nem kaptad meg, ne igazold vissza, nyiss vitát. Ne engedj a sírásnak, vissza fogod kapni a pénzed.

Amire még mindkét portál esetében figyelj:

Ellenőrizd a követési számot!

Ha a terméket szállították, mindkét portál esetén megjelenik a postai követési szám, melyet kb. 3 nap után már látnod kell a postai nyomkövető rendszerben. Ha nem látod hogy frissül, kérd számon az eladótól. Lehet hogy valamit elírt, vagy nem frissítette a számot. Csak akkor nyugodj meg, ha látod hogy mozog a csomagod, úton van.

Mindig figyelj a határidőkre!

Az eBay-en a várható szállítási időn túl tudsz reklamálni, az Aliexpressen a vásárlási védelem ideje alatt. Ha valami problémád van, ne igazold vissza a vásárlást, jelezd a portálon. Minden esetben visszajeleznek és általában el is fogadják a reklamációt.

Fontos a visszajelzés

Ha rossz a termék, vagy nem kaptad meg, kérj visszatérítést. Ha visszakaptad a pénzed,  az eladó az esetek 90 %-ban meg szeretne győzni, hogy adj neki 5 csillagos értékelést. Ne engedd magad meggyőzni. Ha tényleg becsaptak, akkor adj rossz visszajelzést, segítve ezzel a többi vevő választását.

Ha utóbb kiderült, hogy a posta csücsült rá a cuccodra, és annak ellenére hogy visszakaptad a pénzed esetleg a csomag mégis sértetlenül, de jóval később megérkezett, vond vissza a rossz értékelésed, mert valószínűleg nem az eladó tehet a késésről.

Online vásárolni jó, de légy körültekintő, sok bosszúságtől óvod meg magad. Mindkét portál óriási erőforrásokat fordít a csalók kiszűrésére, nyugodtan vásárolhatsz, de figyelj a jelekre, fogadd meg a tanácsaimat.

A sorozat következő részében az egyre szaporodó csaló kínai oldalakról rántjuk le a leplet. Velem tartasz?

Ha nem akarsz lemaradni kedveld Facebook oldalamat, iratkozz fel blogkövető hírlevelemre.

About agnessa 661 Articles
Örök álmodozó, kíváncsi felfedező aki ismeri a legjobb helyeket, kutatja a legizgalmasabb cuccokat, lelkesen teszteli a legtrendibb kozmetikumokat és a hasznos kütyüket. Világpolgár, a virtuális sztráda üzleteinek hűséges vásárlója, és ismerője. Ez vagyok én, lépj be a kis világomba.

3 Comments

  1. Vigyázat!!! Az ebay garancia sok ezer USD.-os vásárlásnál már nem biztonságos. Akkora érdekellentét van a vevő és az eladó,valamint a vevő és az ebay között,hogy az ebay sale price garancia nem működik,egy színlelt dologgá válik. Saját tapasztalat. Jelenleg folyó ügy hamis ékszerek ügyében. Se ékszerek,se pénz,csak importköltség és egyéb károk.Ilyenkor az ebayen keresztül megvádolnak,hogy átdolgoztad,megdolgoztad az árut,és ezt szankcionálniuk kell a garancia megvonásával,vagy mivel az amerikai posta ajánlott levél-csomagjaira a nyomkövető nem nyilvános,az ebay érvénytelennek nevezi a visszaküldésed,az eladó pl. vagy egyetlen levélre sem válaszol,vagy először megtagadja az átvételt.és megvárja,hogy elvonják az ebay garanciádat,majd átveszi a visszárut. Esetemben a hamis áru bűnügyi bizonyíték az eladónál van,miközben a sale price-t is neki itélték meg,azt megszerezte.Károsultak,megrágalmazottak,ebay garancia csalódottak,jogász érdeklődők jelentkezését várom. irmabeck@bluewin.ch

  2. Új fajta Ebay csalást fedeztem fel. Licitálásnál megnyertem a terméket 3.5 GBP ért nem fizettem azonnal vártam másnapig de másnap már 7.5 GBP lett az ára. HOGYAN??? képekkel tudom igazolni a figyelőben az olcsó ára van fizetésnél a drága.

    Van egy másik csalás is! Az eladó hamis licitálást tesz hamis vásárlóként. általában két hamis vásárlóval az egyikkel jóval felül licitál ezzel látja a tényleges licitet egy másikkal meg pont annyit ír be mint a jóhiszemű vásárló, persze előbb törli a magas licitet 1 órával a lejárta előtt.

    • Bocsánat az első téves csak a postaköltséget hozzáadta másnapra.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*